Estan canviant els hàbits de compra a Igualada?

Albert Vinyals

Igualada debat el seu model comercial al DdD de l’Ateneu

A partir d’un anàlisi de cap on van els hàbits de compra es va poder analitzar les respostes que hi ha de donar el comerç i la ciutat

El sisè debat-tertúlia de DdD (Dimarts de Diàlegs) ha posat a debat els hàbits de compra i el model comercial d’Igualada a la Sala de Socis de l’Ateneu Igualadí, sota el títol: “Estan canviant els hàbits de compra a Igualada?”. Més de 100 persones van omplir la sala per participar de l’anàlisi i de les respostes que pot donar el comerç i la ciutat davant els canvis en els comportaments dels compradors. Primer de tot, es va posar de relleu que no hi ha una crisi del consum, sinó que el que hi ha és un consum de crisi i que això provoca un comportament més racional a l’hora de comprar. Davant d’això, les emocions juguen un paper important i com a exemple, el fet d’oferir una experiència de compra al mateix establiment pot ser determinant. També es va explicar que Igualada ha de saber què la fa singular respecte la resta de comarques i potenciar aquest missatge. Es va apuntar que, per exemple, el fet de no tenir cap centre comercial als afores com passa en altres ciutats de Catalunya, és un tret diferencial a potenciar.

La introducció de l’acte va anar a càrrec d’un dels experts en psicologia del consum referents al país com és el professor de l’Escola Superior de Comerç i Distribució i de la UAB, Albert Vinyals. A través d’un diàleg-entrevista amb el coordinador de DdD, Jordi Cuadras, Vinyals va posar a damunt de la taula la situació actual dels hàbits de compra i les possibles respostes del comerç. Acte seguit s’hi van sumar els representants de diferents tipologies de comerç a la ciutat (tradicional, outlet, electrònic i d’intercanvi) i també el públic per analitzar el tema en clau igualadina. Les intervencions van ser variades. Es va parlar del valor de proximitat que aporta el comerç local i de venda de productes del territori, a diferència de les grans superficies. També es va destacar que un comerç local cohesiona la ciutat i li dóna vida.

També es va parlar del paper de la política a l’hora d’afavorir la implantació d’un model comercial i del paper que hi juga l’urbanisme. En aquest sentit, es va parlar de la creació de zones peatonals i de l’hàbit històric de molts igualadins d’anar a comprar amb el cotxe fins, gairebé, a la porta de l’establiment. Des del públic també es va posar de relleu com la construcció de Mercadona o del nou Aldi que es traslladarà a un solar de davant de l’estació d’autobusos són decisions que poden afectar la cohesió de la ciutat. També es va dir que amb el comerç local se sap segur que els beneficis es queden a la ciutat i es va fer una crida a ser conscients de la responsabilitat de cadascú a l’hora de consumir, ja que predicant amb l’exemple és la manera de recolzar un model comercial o un altre. Ara bé, es va reconèixer que en un moment de crisi potser és més difícil poder fer un consum conscient per una qüestió de preu.

La capacitat d’atracció d’Igualada com a capital comercial i el fet que l’organització d’esdeveniments esportius i culturals faciliti aquesta, també va ser debatuda. Al llarg del debat, també es va tractar si els igualadins compren o no a Igualada i de la ruta que molts fan pel centre de la ciutat repetint sempre els mateixos carrers recorreguts, sense passejar més enllà, on també hi ha botigues. Lligat amb això, es va parlar de que la major part de les compres es fan tot passejant i moltes vegades són per oci, més que per necessitat. La potència d’Internet, ja sigui per vendre-hi directament o tenir-hi una botiga on-line que serveixi d’aparador i es complementi amb la botiga física, també va ser un tema comentat. D’altra banda, com a alternativa al model comercial implantat arreu en aquests moments, el comerç d’intercanvi o el cooperativisme van ser posats damunt de la taula.

Una vegada més, DdD vol agraïr a tothom la seva participació a l’acte, ja que la paraula del públic va tornar a ser protagonista durant la major part del debat. Tota la informació es pot trobar a la pàgina Web dimartsdedialegs.ateneuigualadi.cat i d’aquí uns dies s’anunciarà el tema de la sessió del mes de juliol.

En aquest enllaç, podeu veure l’àlbum de fotos de la sessió: Àlbum DdD 6

DdD 6 - Foto 7

 

3 comments

  1. Pingback: Vídeo del debat sobre el canvi d’hàbits del consumidor | Psicología del Consumo

  2. COSES QUE (malauradament) ES VAN QUEDAR AL TINTER:

    – Sobre joves i educació en el consum: l’educació en el consum responsable hauria de ser vetllada des d’escoles i instituts. Admirar la iniciativa de l’IES Joan Mercader que va vincular l’assignatura de Ciutadania dels i les alumnes de 3r d’ESO a la investigació sobre el comerç injust i a la proposta d’alternatives de comerç just que va culminar en la celebració de la festa del Comerç Just a Igualada (el mateix dissabte del RecStores). Tot i així, l’acció educativa més gran i eficaç la trobem en el nostre propi exemple i, en això, tots i totes en som responsables.

    – D’altra banda, manifestar que a Igualada ja hi han alternatives al comerç de les grans superfícies, doncs existeixen dues cooperatives de consum: Cooperativa de consum Naturalment i l’Ecoxarxa. Entre tots i totes les podem fer créixer, només cal anar-hi i participar.

    – Anunciar que la Generalitat de Catalunya ha subvencionat un projecte de la ONG Setem anomenat Pam a Pam. Aquest projecte consisteix en l’el·laboració d’un mapa del territori català on s’hi situen tots els comerços on podem trobar productes de Comerç Just. D’aquesta manera el consumidor responsable sabrà on pot anar a comprar aquest tipus de productes. A Igualada aquesta iniciativa també arribarà ben aviat. Esperem que en sigueu partíceps!

    Res més, bona feina Jordi! (i a la resta de l’equip que feu possibles els DdD)

  3. Pingback: Estan canviant els hàbits de compra a Igualada? | D'ara endavant

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *